Vuurtoren Verlichting

Theaterdoek

 

 

 

 

 

 

Lighthouse s (lichtgevende symbolen) die op belangrijke punten in het scherm zijn geplaatst, verschaffen visuele kunstenaars dynamische hoogte- en diepte-informatie tijdens de pre-shot.

9. Verkiezingsverlichting

De toneelverlichting is het accentueringseffect dat optreedt wanneer alle deelnemers aan een toneelvoorstelling op verschillende hoogten staan opgesteld. Het is een belangrijk onderdeel van het regelen van de verlichting in presentaties. De verlichting van een optocht voldoet aan de eisen van de enscenering, ongeacht of er speciale effecten of novelty acts worden gebruikt.

De show moet een alternatief ensceneringsplan hebben dat garandeert dat alle silhouetten van de performers goed verlicht zijn. Dit stelt de performer in staat te werken met de juiste diepteprojectie en gevoeligheid voor spreuk en beweging.

Logo’s en spandoeken met kleuren of patronen zijn voorbeelden van verlichtingsmiddelen voor optochten. Uitvergrote theateraffiches zijn geweldige verlichtingsmiddelen om illusionistische beelden te creëren.

Een lichtdemonstrator voor een optocht dient als visuele gids voor acteurs, lichttechnici en akoestische technici. Deze demonstrator kan bestaan uit een stoffen of bronzen fries die als achtergrond dient voor de silhouetten van de acteurs. Het hoogtepunt van de rechthoek is soms een spelletje kiekeboe : het is moeilijk te zien wat de acteurs doen zonder op te schrikken.

In het theaterdoek worden kleuren als groen en karmozijnrood gebruikt als accentkleuren voor showpersonages. Rood is vooral populair in het theater omdat mensen rood associëren met gevaar. Dit stelt de lichtingenieur in staat het concept van gevaar te benadrukken en daardoor het kostuum rood te maken – of het rood geheel onzichtbaar te maken.

10. Benen

Poten zijn een belangrijk ingrediënt in de mix-and-match puzzel van moderne theaterverlichting. Vooral wanneer rook en mist worden gebruikt onder designlampen om dramatische effecten te creëren, accenten te leggen en te benadrukken, zijn poten een ideaal onderdeel.

Bij het ontwerpen van personages moeten ontwerpers de decoratieve hulpstukken visualiseren die de bloederige wastemuren, de shamblesharks en zelfs de futuristische robots zullen sieren. De benen spelen een belangrijke rol bij het doorbreken van perceptuele barrières voor het publiek, waardoor de aandacht voor details, stemmen, muziek, dynamiek van de menigte, en draairichting toeneemt. Net als de harnassen in het mijnenveld vertegenwoordigen de benen gevaar en veiligheid voor het publiek, dus helpt het om een verwrongen gevoel van Kerstmis te projecteren; met de ingewikkelde gevouwen naden en metalen patronen zinspeelt het op de feestelijke theatersetting.

Ranco’s kroonluchters roepen een droomachtige kwaliteit op, terwijl andere accounts elementen van natte klei en veranda’s met rieten daken gebruiken om het gevoel van zomerse plantages op te roepen.

De poten moeten van zwaar materiaal zijn, zodat een climactische scène ook werkelijk door de show kan worden zien bewegen. Met andere woorden, de benen moeten zijn als een oriëntatiepunt dat stabiel staat in geval van een crash. In het huidige CGI-tijdperk kunnen de vleugels van een teleflightvliegtuig die boven het toneelvlak zweven, de illusie van een vlucht geven.

11. detail

Tijdens de voorstelling moet het licht zowel dienen ter vormgeving als ter ondersteuning. Diepere schaduwen vereisen diepere schaduwen. Hetzelfde geldt voor lichten die in de camera’s schijnen. Wanneer de lagen tussen de schaduwen een waarde hebben, kunnen de nuances van de textuur, diepte, transparantie, enz. worden gedramatiseerd. Een effect van diepte kan eenvoudig worden bereikt door een schaduw te richten op een punt of op een stralend oppervlak, zoals metalen voorwerpen, materialen, theatrale koorden of decordecoraties die stralend materiaal bevatten. Bij verlichting met speciale effecten kan een effect van diepte worden bereikt door gebruik te maken van stroboscooplicht, cameraflitslicht, of stralingsbronnen voor hoofd en schouders, zoals neon of gekleurde vloeistof.

In het algemeen moet licht worden gebruikt in een koele of donkere gebroken witte kleur om de kleurzweem te verminderen en de illusie van meer diepte te geven. Over het algemeen wordt licht alleen gebruikt binnen een door de hoofdontwerper gespecificeerde omgeving. Maar hoe kunnen ontwerpers achterover leunen en erop vertrouwen dat hun commissie het artistieke vermogen heeft om een verlichtingsoplossing te sponsoren die juist is voor de unieke theatrale aspecten van het project?

Als vrijwel alle lichtelementen zich in decors bevinden, is het waarschijnlijk eerlijk en goed uitgebalanceerd. Maar als in een studio of theater overal in de zaal gerichte lampen worden gebruikt en de ontwerper/designer een situatie heeft om vanuit te werken, moet de ontwerper/designer de verlichtingsniveaus aanpassen om de juiste niveaus van contrast en helderheid in de richting van het publiek te bereiken.

lees meer:

Theaterdoeken

Pipe and drape